Pamiętna lekcja historii

26 kwietnia 2019 roku późnym wieczorem uczniowie klas VIII, III G, I-III liceum wraz z opiekunami wyruszyli spod naszej szkoły na wycieczkę. Głównym celem wyjazdu było zwiedzenie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, upamiętniającego ofiary niemieckiego nazizmu.

Po całonocnej podróży znaleźliśmy się w Oświęcimiu. Niestety, pogoda nam nie dopisała, cały czas padał deszcz. Jednak nikt się tym nie przejmował, ponieważ gdy tylko przekroczyliśmy bramę z napisem „Arbeit macht frei”, poczuliśmy, jakbyśmy trafili do zupełnie innej rzeczywistości, w której tak prozaiczne rzeczy jak warunki atmosferyczne stają się nieistotne. Pod opieką przewodnika powoli wkraczaliśmy w świat Zagłady. Z każdą kolejną usłyszaną informacją, obejrzanym zdjęciem czy pamiątką rodziło się w nas coraz więcej pytań. Przepełniały nas silne emocje. Wielu z nas uroniło niejedną łzę, niektórzy byli zdezorientowani, a nawet wzburzeni, że świat pozwolił na takie okrucieństwo, jeszcze inni okazywali podziw dla tych, którzy potrafili wytrwać.

Obecność w byłym obozie zagłady to cenna lekcja, która będzie miała wpływ na nasz światopogląd. Niektórych obrazów, jak na przykład stosu dziecięcych bucików czy komór gazowych, nie da się wymazać z pamięci. Aby lepiej zrozumieć, co tak naprawdę dokonało się w Auschwitz, spotkaliśmy się w Centrum Dialogu i Modlitwy w Oświęcimiu z księdzem pochodzenia niemieckiego – Manfred’em Deselaers. Duchowego pokrzepienia mogliśmy także doświadczyć, wstępując w drodze powrotnej do Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze.

Wyjazd okazał się żywą lekcją historii. Oprócz wzbogacenia wiedzy historycznej, spełniliśmy obowiązek patriotyczny. Poruszeni losem ofiar Shoah zrozumieliśmy także, że ta wycieczka nie miała jedynie celów edukacyjnych. Po wyjściu z terenu muzeum każdy uświadomił sobie, jak ogromna odpowiedzialność spoczywa na każdym z nas, ponieważ to my wkrótce będziemy decydować o losach nie tylko naszej ojczyzny, ale i świata.

W imieniu uczniów dziękuję Organizatorom i Opiekunom za umożliwienie nam uczestniczenia w tej niezwykłej wycieczce. Jestem pewna, że pozostanie ona w naszej pamięci na długo.