Wspieranie rozwoju mowy dziecka

 

Logopeda radzi

Często zastanawiasz się, dlaczego Twoje dziecko nie mówi lub mówi bardzo mało, i dlaczego właśnie Ciebie dotyka ten problem? Mowa Twojego dziecka jest niezrozumiała? Szukaj pomocy, nie czekaj – to nie pomoże Twojemu dziecku ani Tobie. Pamiętaj – im wcześniej rozpoczniesz pracę ze swoim dzieckiem, tym lepiej. Jak wspierać rozwój dziecka? To proste codzienne czynności o których często zapominasz, oto prośby dziecka skierowane do Ciebie:

  • prowadź ze mną dialog od samego początku, rozmawiaj ze mną o wszystkim, co nas otacza, czego doświadczyliśmy w ciągu dnia;
  • nie spieszczaj wyrazów, mów do mnie normalnie, nazywaj przedmioty, zwracaj się do mnie w prosty sposób;
  • poczytaj mi, nie włączaj mi cały czas bajek, piosenek na telefonie, tablecie – to wpływa na rozwój mojego umysłu, ale nie nauczy mnie mówić! Jeżeli chcesz, żebym mówił dobrze ogranicz mi dostęp do tych urządzeń;
  • pozwól mi się samemu ubierać. Jeśli chcesz, bym samodzielnie zapiął kurtkę, wiązał buty, musisz uzbroić się w cierpliwość, potrzebuję czasu na naukę i wielu powtórzeń tych czynności. Nie wyręczaj mnie – w ten sposób blokujesz mój rozwój;
  • wyjdź ze mną, pozwól mi jeździć na rowerze, hulajnodze, bawić się na placu zabaw, biegać, skakać, wpływa to na rozwój mojej koordynacji, dotlenia mój mózg, wtedy czuję się szczęśliwy;
  • uwielbiam z Tobą wychodzić na spacery, do lasu, zróbmy sobie razem piknik, przygotujmy coś wspólnie do jedzenia. Zamiast ciągle ugniatać plastelinę przy stoliku, pozwól mi zrobić z Tobą ciasto np. na pierogi, zrobić wspólnie pierniczki, ciasteczka, babeczki, rozmawiając przy tym;
  • nie słuchaj osób, które mówią: „Ona z tego wyrośnie”, „To minie, zobaczysz”! Zabierz mnie do osoby, która Cię wysłucha i nam pomoże. Problemy z rozwojem mowy mogą wpłynąć na moje późniejsze osiągnięcia szkolne.

Strony i literatura, z którymi warto się zapoznać

 

Przydatne treści

  • M. Galewska Kutra, seria Pucio Uczę się mówić, Moje pierwsze słowa”,
  • M. Gaewska Kutra , Wierszyki ćwiczące języki.
  • A. Balejko, Jak usuwać wady wymowy, poradnik dla nauczycieli i rodziców.
  • Dr. Ross, W. Grenne, Trudne emocje u dzieci. Jak wspólnie rozwiązywać problemy w domu i w szkole.
  • B. Sherr, Gry i zabawy we wczesnej interwencji.
  • A. Kołakowski, A. Pisula, Sposób na trudne dziecko”.
  • R, Suskind, Życie animowane. Opowieść o bohaterach, ich pomocnikach i autyzmie, 2018
  • E. Pisuła, Autyzm i przywiązanie”Gdańsk 2003.
  • Ch. Preibmann, Zespół Aspergera”, Sopot 2014.
  • P. Randall, J. Parker, Autyzm, jak pomóc rodzinie? Sopot 2016